ഹദീല് അല് ഹുദൈഫ് ഇന്ന് നമ്മോടൊപ്പമില്ല.
അറബിയിലെ ബ്ലോഗര് സമൂഹത്തിന് വലിയ
നഷ്ടം വരുത്തി ധീരയായ ആ ബ്ലോഗര്
നമ്മെ വിട്ടുപിരഞ്ഞു. സൗദി അറേബ്യയില്
ഏറ്റവും അറിയപ്പെടുന്ന ബ്ലോഗറായിരുന്നു
ഹദീല് അല് ഹുദൈഫ് എന്ന ഇരുപത്തഞ്ചുകാരി.
അപ്രതീക്ഷിതമായി ഒരിക്കല് കുഴഞ്ഞു വീണ ഹദീല്
പിന്നെ കിടക്കവിട്ടെണീറ്റില്ല.
ബ്ലോഗര്മാരും വായനക്കാരും സുഹൃത്തുക്കളും
അകം നൊന്തു പ്രാര്ഥിച്ചുവെങ്കിലും കഴിഞ്ഞ
വെള്ളിയാഴ്ച അവര് യാത്രയായി.
ബ്ലോഗില്, നമുക്കറിയാം പലരും വ്യാജപേരുകളും
വ്യാജ പ്രൊഫൈലുകളുമായാണ് പ്രത്യക്ഷപ്പെടുന്നത്.
സൗദി അറേബ്യ പോലൊരു രാജ്യത്ത് സ്വന്തം പേരും
വിലാസവും ഉപയോഗിച്ച് ശക്തമായ
അഭിപ്രായ പ്രകടനങ്ങളും സാമൂഹിക വിമര്ശനങ്ങളുമായി
ബ്ലോഗില് നിറഞ്ഞു നിന്നുവെന്നതാണ് ഹദീല് എന്ന
ചെറുപ്പക്കാരിയെ വ്യത്യസ്തയാക്കുന്നത്.
സ്വര്ഗ്ഗത്തിന്റെ പടവുകള്
എന്നതായിരുന്നു അവരുടെ ബ്ലോഗിന്റെ പേര്.
നിഴല്നാടകം കളിക്കാതെ, നേരിട്ട് പ്രത്യക്ഷപ്പെട്ട്
തങ്ങളുടെ ബ്ലോഗുകള് സാമൂഹിക പ്രാധാന്യമുള്ള
വിഷയങ്ങള് കൈകാര്യം ചെയ്യാനുള്ള ധീരമായ ഒരിടമാക്കി
മാറ്റാന് അവര് എപ്പോഴും സഹബ്ലോഗര്മാരായ വനിതകളെ വെല്ലുവിളിച്ചിരുന്നു.
വെറുതെ, വ്യക്തിപരമായ ഡയറിക്കുറിപ്പുകളും
നേരമ്പോക്കുകളും എഴുതിപ്പിടിപ്പിക്കാതെ,
സാമൂഹിക പ്രധാന്യമുള്ള വിഷയങ്ങളിലേക്ക് കടന്നു വരാന്
സൗദി വനിത ബ്ലോഗര്മാര് തയാറാകണമെന്ന്
ഒരു വര്ഷം മുമ്പ് അറബ് ന്യൂസ് പത്രത്തിന് അനുവദിച്ച
ഒരഭിമുഖത്തില് ഹദീല് ആഗ്രഹം പ്രകടിപ്പിക്കുകയുണ്ടായി.
സൗദി അറേബ്യയില് സ്വതന്ത്ര മാധ്യമമെന്ന പുതിയ
അവസരമാണ് ബ്ലോഗുകള് പ്രദാനം ചെയ്യുന്നത്.
സ്ഥാപനവല്ക്കരിക്കപ്പെട്ട പത്രങ്ങളേയും ടെലിവിഷന് ചാനലുകളേയും
നേരിടാനുള്ള അവസരം. യഥാര്ഥത്തില് അറിയേണ്ട
വസ്തുതകള് ജനങ്ങളെ അറിയിക്കാനുള്ള ഒരിടം
-ഹദീല് തുറന്നു പറയുകയുണ്ടായി.
അല് ജസീറ, സൗദി ചാനല് വണ് തുടങ്ങിയ
ചാനലുകളില് നേരിട്ട് പ്രത്യക്ഷപ്പെട്ടും അവര് തന്റെ
അഭിപ്രായങ്ങള് വെളിപ്പെടുത്തിയിരുന്നു.
ഒമാനിലെ സുല്ത്താന് ഖാബൂസ് യൂനിവേഴ്സിറ്റി
കഴിഞ്ഞ വര്ഷം, അഭിപ്രായ സ്വാതന്ത്ര്യത്തെക്കുറിച്ച്
പ്രഭാഷണം നടത്താന് ഹദീലിനെ ക്ഷണിച്ചിരുന്നു.
അഭിപ്രായ സ്വാതന്ത്ര്യം പ്രോത്സാഹിപ്പിക്കുന്നതില്
സൗദി ബ്ലോഗുകളുടെ പങ്ക് എന്നതായിരുന്നു
ഹദീല് കൈകാര്യം ചെയ്ത വിഷയം.
റിയാദ് ലിറ്റററി ക്ലബ്ബില് നടന്ന മറ്റൊരു പരിപാടിയിലും
അവര് വനിതാ ബ്ലോഗുകളുടെ സാധ്യതകളെക്കുറിച്ച്
പ്രഭാഷണം നടത്തിയിരുന്നു. പൊതുജനാഭിപ്രായം
സ്വൂരൂപിക്കുന്നതില് വലിയ സ്വാധീനം ചെലുത്താന്
ബ്ലോഗുകളിലൂടെ വനിതകള്ക്ക് കഴിയുമെന്നായിരുന്നു
ഹദീലിന്റെ വാദം.
കഴിഞ്ഞ വര്ഷം ബ്ലോഗിന്റെ പേരില് സൗദിയില്
അറസ്റ്റിലായ ഫുആദ് അല് ഫര്ഹാനെ മോചിപ്പിക്കാന്
ശക്തമായി രംഗത്തിറങ്ങിയത് ഈ വനിതാ ബ്ലോഗറായിരുന്നു.
ഫ്രീ ഫുആദ് എന്ന പേരില് ഒരു വെബ്സൈറ്റ് തന്നെ തുറന്നു അവര്.
സമാന ചിന്താഗതിക്കാരുടെ ഒരു കൂട്ടായ്മ തന്നെ
ഇതിലൂടെ അവര് ഉണ്ടാക്കിയെടുത്തു.പല സൗദി ബ്ലോഗര്മാരും
അഞ്ജാത നാമാക്കളായി രംഗത്തെത്തിയപ്പോള്
ബി.ബി.സിയുടെ അറബി ചാനലില് നേരിട്ട് പ്രത്യക്ഷപ്പെട്ട്
ഹദീല് ധീരതയോടെ ഫുആദിനുവേണ്ടി വാദിച്ചു.
നാല് മാസത്തെ തടവിനുശേഷം കഴിഞ്ഞ മാസമാണ്
ഫുആദിനെ വിട്ടയച്ചത്.
ദെയര് ഷാഡോസ് ഡോണ്ട് ഫോളോ ദെം
(നിഴലുകള് അവരെ പിന്തുടരുന്നില്ല) എന്ന പേരില്
ഹദീലിന്റെ ചെറുകഥാ സമാഹാരം അറബിയില്
പ്രസിദ്ധീകരിച്ചിട്ടുണ്ട്.
കിംഗ് സഊദ് സര്വകാലാശാലയിലെ പുരുഷ വിഭാഗത്തില്
കഴിഞ്ഞ വര്ഷം ഹദീലിന്റെ ഹു ഫിയേഴ്സ് ദ ഡോര്സ്
(വാതിലുകളെ ആര്ക്കാണ് പേടി?) എന്ന നാടകം
അവതരിപ്പിക്കുകയുണ്ടായി.
ആ നാടകം കാണാന് വനിതയായതിനാല്
ഹദീലിന് അനുവാദമുണ്ടായിരുന്നില്ല.
ഓഡിറ്റോറിയത്തിന്റെ വാതിലുകള് ഹദീലിന് മുന്നില് അടഞ്ഞു.
നാടകകൃത്തായിട്ടും തന്റെ നാടകം കാണാന്
അനുവാദം ലഭിക്കാത്തതിനെ തന്റെ ബ്ലോഗില്
ഹദീല് രൂക്ഷമായി വിമര്ശിച്ചു.
സ്ത്രീ-പുരുഷ വേര്തിരിവിന്റെ കാര്യത്തില്
സര്വകലാശാല കടുത്ത നിഷ്കര്ഷകള് പുലര്ത്തിയിരുന്നു.
എന്റെ നാടകം എങ്ങിനെയാണ് അവതരിപ്പിക്കപ്പെട്ടത്
എന്ന് എന്നെയറിയിക്കാന് പുരുഷ പ്രേക്ഷകരോട്
ഞാന് യാചിക്കേണ്ടി വരുമെന്ന് ഞാന് കരുതുന്നു. സ്ത്രീകളുടെ
സാന്നിധ്യം ആര്ക്കും അലര്ജിയുണ്ടാക്കാത്ത വിധം നടക്കുന്ന
ഒരു സാംസ്കാരിക ചടങ്ങില് പങ്കെടുക്കാന് എനിക്ക്
കഴിയുന്ന ഒരു ദിവസം വരുമെന്ന് ഞാന് പ്രതീക്ഷിക്കുന്നു
-തന്റെ അറബി ബ്ലോഗില് അവര് എഴുതി.
വായനയിലും എഴുത്തിലും നല്ല ഭക്ഷണത്തിലും
താല്പര്യമുള്ള ഒരു സൗദി യുവതിയാണ്
താനെന്ന് ഹദീല് തന്റെ പ്രൊഫൈലില് രേഖപ്പെടുത്തിയിട്ടുണ്ട്.
ഒരുപാട് സ്വപ്നങ്ങളും പ്രതീക്ഷകലും ബാക്കി നിര്ത്തിയാണ്
ഹദീല് സ്വര്ഗ്ഗത്തിന്റെ പടവുകള് കയറി യാത്രയാകുന്നത്.
43 comments:
ഈ ദുഖത്തില് ഞാനും പങ്കാളിയാകുന്നു.
ഹദീലിനെ പറ്റി മറ്റൊരു ബ്ലോഗും കണ്ടിരുന്നു. പക്ഷേ ഇത് വളരെയേറെ ആധികാരികമായിരിക്കുന്നു.
നന്ദി 300..
ഈ ദു:ഖത്തില് ഞാനും...
നല്ല ലേഖനം . പരിചയെപ്പെടുത്തലിനു നന്ദി
സാദിഖ്
സ്ത്രീ എഴുത്തുകാര് എന്ന ബ്ലോഗ് ഇവന്റില് പങ്കെടുത്തതിനു നന്ദി.
ഇങ്ങിനെയൊരു പുതുമയാര്ന്ന കാര്യം പരിചയപ്പെടുത്തിയതിനു വളരെ വളരെ നന്ദി.
ബ്ലോഗില് എഴുതുന്നവരെ കുറിച്ച് എഴുതരുതെന്നൊരു നിബന്ധന ഉണ്ടായിരുന്നെങ്കിലും ഇതിപ്പൊ മലയാളം ബ്ലോഗ് അല്ലല്ലോ. പിന്നെ നിബന്ധനകള് കാറ്റില് പറത്താനും ഉള്ളതല്ലേ. അല്ലെങ്കില് മറ്റൊരു പോസ്റ്റും ഇടാം ബ്ലോഗില് അല്ലാത്ത സ്ത്രീ എഴുത്തുകാര്. എത്ര പോസ്റ്റ് വേണമെങ്കിലും ഇടാം :)
(എന്റെ ഈമെയില് ഐഡി എന്റെ പ്രൊഫൈലില് ഉണ്ട്)
അനൂപ്, കുറ്റ്യാടിക്കാരന്, ശെഫി, ഇഞ്ചിപ്പെണ്ണ് നന്ദി
കുറ്റ്യാടിക്കാരാ, മറ്റേ ബ്ലോഗ് ഞാന് കണ്ടില്ല. ലിങ്കൊന്നു തരുമോ
ഇന്ചിപ്പെണ്ണേ, ബ്ലോഗെഴുത്തുകാരിയെന്ന നിലയിലല്ല, സൗദിയിലെ വേറിട്ട ഒരു ബ്ലോഗുകാരിയുടെ ദേഹവിയോഗത്തിലുള്ള അനുശോചനം എന്ന രീതിയില് കൂടിയാണ് ഈ പോസ്റ്റിട്ടത്.
സൗദിയിലെ ബ്ലോഗുകളില് കണ്ടിട്ടുള്ള വിപ്ലവത്തിന്റെ തീപ്പൊരി മറ്റൊരു ബ്ലോഗുകളിലും കണ്ടിട്ടില്ല.
സലാം ഹദീല്!
ഇങ്ങനെയൊരു വാര്ത്ത ആദ്യ്മായാണ് കേള്ക്കുന്നത്..
പോസ്റ്റാക്കിയതിനു നന്ദി സാദിഖ്.
പി.ആര്, ദ്വീപ് ഇതു വഴി വന്നതില് സന്തോഷം
http://hameedchennamangallur.blogspot.com/
ഐഡന്റിറ്റി വെളിവാക്കാതെ ജീവിക്കുന്നവരെ കുറിച്ചുള്ള പരാമര്ശം ഇഷ്ടപ്പെട്ടു. പറയുന്നതും ചെയ്യുന്നതും തമ്മില് പ്രകടമായ അന്തരം ഉള്ളവര് ആണ് അനോണി (anonymous) ആയി ജീവിക്കുക(വ്യാജ പേരു കാരന്) . എനിക്ക് പറയണം, പക്ഷെ ദയവു ചെയ്തു എന്നെ എന്റെ വാക്കുകളില് നിന്നു മോചിപ്പിക്കണം എന്നാണവര് നല്കുന്ന സന്ദേശം.
വളരെയധികം യാഥസ്ഥിതികത്വം നിറഞ്ഞു നില്ക്കുന്ന അറബ് ലോകത്ത് ഇങ്ങനെയൊരു പെണ്കൊടി ഉണ്ടായിരുന്നു എന്നറിഞ്ഞതു തന്നെ സന്തോഷം നല്കി. പക്ഷേ ആ നല്ല മനസ്ഥിതി സമൂഹത്തിന് ഉപയോഗപ്പെടുത്താനായില്ലല്ലോ...
സാദിഖ്, അനുശോചനം അറിയിക്കുന്നു.
swargathinte padavukal kayarippoya Hadeeline ariyan kazhinjathinu nandi...parethaathmaavinu nithya shaanthi undaakatte ennu praarthikkunnu... blogine gauravamaayi kaananamenna avarude aagraham niravettappedatte....
A humankind who dares to barrens one hour of every now has not discovered the value of life.
[url=http://support.magix.net/boards/magix/index.php?showuser=59827]Jessica[/url]
Ana
A humankind who dares to atrophy everyone hour of every now has not discovered the value of life.
[url=http://seriousgames.ning.com/profile/AmandaPerry]Marry[/url]
Linsey
I come up relationship an olive offshoot in one power, and the privilege fighter's gun in the other. Do not let the olive branch become lower from my hand.
Hotel Albena
[url=http://hotelalbena.webs.com/]Hotel Albeana[/url]
soudiyil ninnoru dheera vanithaye kurichu ariyan kazhinjathil santhosham. viyogathil atheeva dhukham undu. nallavarku ayuzu kuravanu. padachavan kakkatte.
We should be chary and perceptive in all the information we give. We should be signally aware in giving opinion that we would not dream up of following ourselves. Most of all, we ought to evade giving advisor which we don't imitate when it damages those who take us at our word.
panel saw
[url=http://panel-saw-79.webs.com/apps/blog/]panel saw[/url]
We should be chary and perceptive in all the par‘nesis we give. We should be strikingly aware in giving advice that we would not about of following ourselves. Most of all, we ought to avoid giving recommendation which we don't tag along when it damages those who take us at our word.
lutron
[url=http://lutron-25.webs.com/apps/blog/]lutron[/url]
We should be painstaking and discriminating in all the par‘nesis we give. We should be signally aware in giving opinion that we would not about of following ourselves. Most of all, we ought to escape giving counsel which we don't follow when it damages those who transport us at our word.
combination wrench
[url=http://combination-wrench-82.webs.com/apps/blog/]combination wrench[/url]
We should be painstaking and fussy in all the advice we give. We should be strikingly painstaking in giving opinion that we would not think of following ourselves. Most of all, we ought to evade giving counsel which we don't mind when it damages those who woo assume us at our word.
leviton
[url=http://leviton-62.webs.com/apps/blog/]leviton[/url]
We should be chary and discriminating in all the intelligence we give. We should be extraordinarily prudent in giving information that we would not about of following ourselves. Most of all, we ought to avoid giving recommendation which we don't imitate when it damages those who take us at our word.
senco
[url=http://senco-72.webs.com/apps/blog/]senco[/url]
We should be meticulous and fussy in all the information we give. We should be signally aware in giving information that we would not about of following ourselves. Most of all, we ought to refrain from giving counsel which we don't mind when it damages those who transport us at our word.
screw gun
[url=http://screw-gun-21.webs.com/apps/blog/]screw gun[/url]
We should be painstaking and particular in all the intelligence we give. We should be strikingly careful in giving opinion that we would not dream up of following ourselves. Most of all, we ought to evade giving advise which we don't follow when it damages those who transport us at our word.
milwaukee
[url=http://milwaukee-92.webs.com/apps/blog/]milwaukee[/url]
We should be chary and perceptive in all the par‘nesis we give. We should be especially aware in giving advice that we would not think of following ourselves. Most of all, we ought to avoid giving advisor which we don't tag along when it damages those who depreciate us at our word.
edger
[url=http://edger-32.webs.com/apps/blog/]edger[/url]
We should be careful and particular in all the information we give. We should be signally painstaking in giving information that we would not about of following ourselves. Most of all, we ought to escape giving advisor which we don't follow when it damages those who transport us at our word.
panel saw
[url=http://panel-saw-79.webs.com/apps/blog/]panel saw[/url]
We should be chary and particular in all the intelligence we give. We should be extraordinarily painstaking in giving advice that we would not about of following ourselves. Most of all, we ought to refrain from giving advise which we don't mind when it damages those who woo assume us at our word.
air compressor
[url=http://air-compressor-48.webs.com/apps/blog/]air compressor[/url]
We should be careful and perceptive in all the par‘nesis we give. We should be extraordinarily aware in giving advice that we would not think of following ourselves. Most of all, we ought to evade giving counsel which we don't follow when it damages those who depreciate us at our word.
impact wrenches
[url=http://impact-wrenches-18.webs.com/apps/blog/]impact wrenches[/url]
We should be meticulous and fussy in all the advice we give. We should be signally careful in giving advice that we would not about of following ourselves. Most of all, we ought to evade giving counsel which we don't mind when it damages those who take us at our word.
sander
[url=http://sander-12.webs.com/apps/blog/]sander[/url]
We should be meticulous and perceptive in all the intelligence we give. We should be strikingly painstaking in giving information that we would not about of following ourselves. Most of all, we ought to refrain from giving counsel which we don't imitate when it damages those who woo assume us at our word.
gilmour
[url=http://gilmour-79.webs.com/apps/blog/]gilmour[/url]
We should be careful and perceptive in all the advice we give. We should be especially careful in giving opinion that we would not about of following ourselves. Most of all, we ought to escape giving counsel which we don't follow when it damages those who depreciate us at our word.
ryobi
[url=http://ryobi-69.webs.com/apps/blog/]ryobi[/url]
But now I be enduring come to allow that the whole domain is an puzzle, a benign conundrum that is made rueful by our own mad strive to explicate it as in spite of it had an underlying truth.
A gink begins sneering his discernment teeth the earliest chance he bites on holiday more than he can chew.
A man begins icy his wisdom teeth the initially without surcease he bites on holiday more than he can chew.
A man begins icy his wisdom teeth the earliest often he bites on holiday more than he can chew.
To be a noble charitable being is to be enduring a philanthropic of openness to the far-out, an gift to guardianship undeterminable things beyond your own manage, that can front you to be shattered in unequivocally extreme circumstances pro which you were not to blame. That says something very outstanding with the fettle of the righteous compulsion: that it is based on a corporation in the up in the air and on a willingness to be exposed; it's based on being more like a weed than like a treasure, something rather fragile, but whose extremely item attraction is inseparable from that fragility.
To be a noble benign being is to have a make of openness to the far-out, an gift to trust uncertain things beyond your own restrain, that can govern you to be shattered in uncommonly outermost circumstances for which you were not to blame. That says something exceedingly outstanding relating to the get of the principled autobiography: that it is based on a conviction in the fitful and on a willingness to be exposed; it's based on being more like a plant than like a prize, something rather dainty, but whose acutely item attraction is inseparable from that fragility.
To be a good human being is to be enduring a make of openness to the in the seventh heaven, an skill to trust undeterminable things beyond your own pilot, that can take you to be shattered in hugely exceptional circumstances for which you were not to blame. That says something uncommonly outstanding about the get of the honest passion: that it is based on a corporation in the unpredictable and on a willingness to be exposed; it's based on being more like a shop than like a jewel, something fairly dainty, but whose mere precise handsomeness is inseparable from that fragility.
To be a adroit charitable being is to have a make of openness to the world, an gift to group undeterminable things beyond your own restrain, that can take you to be shattered in very exceptional circumstances as which you were not to blame. That says something uncommonly important with the prerequisite of the righteous autobiography: that it is based on a conviction in the up in the air and on a willingness to be exposed; it's based on being more like a plant than like a jewel, something rather fragile, but whose mere special attractiveness is inseparable from that fragility.
To be a good benign being is to have a make of openness to the in the seventh heaven, an gift to trust unsure things beyond your own manage, that can take you to be shattered in unequivocally exceptionally circumstances on which you were not to blame. That says something very weighty thither the condition of the principled compulsion: that it is based on a corporation in the uncertain and on a willingness to be exposed; it's based on being more like a shop than like a treasure, something somewhat dainty, but whose mere particular attractiveness is inseparable from that fragility.
To be a noble benign being is to be enduring a amiable of openness to the mankind, an skill to trust undeterminable things beyond your own control, that can front you to be shattered in unequivocally extreme circumstances on which you were not to blame. That says something exceedingly important with the prerequisite of the principled passion: that it is based on a trustworthiness in the uncertain and on a willingness to be exposed; it's based on being more like a weed than like a prize, something somewhat feeble, but whose mere item handsomeness is inseparable from that fragility.
Exercise ferments the humors, casts them into their right channels, throws eccentric redundancies, and helps cosmos in those secretive distributions, without which the body cannot subsist in its vigor, nor the man fake with cheerfulness.
Distress ferments the humors, casts them into their meet channels, throws substandard redundancies, and helps species in those confidential distributions, without which the fuselage cannot subsist in its vigor, nor the incarnation role of with cheerfulness.
Vex ferments the humors, casts them into their right channels, throws substandard redundancies, and helps feather in those hush-hush distributions, without which the association cannot subsist in its vigor, nor the soul fake with cheerfulness.
Post a Comment